Sunday, July 09, 2006

تعلمي كيفية الوقوف و السير و الجلوس

ملاحظة بقت واضحة أيامنا دي وهي إن بناتنا معظمهم لا يحسنون الوقوف أو السير أو الجلوس و كثير منهن يعانين من تقوس الظهر

دي شوية نصايح لإكتساب القوام الرشيق


وضع الوقوف


 يمتاز وضع الوقوف الطبيعي بالراحة والسهولة وليس بالجمود أو التوتر أو التصلب.


1- ارفعي قامتك بقدر الإمكان ولتكن ذقنك مستقيمة وصدرك مرتفعا وبطنك ضامرا، وظهرك  منتصبا.


2- أرخي ذراعيك على الجانبين وارفعي كتفيك قليلا إلي الوراء.




3- وزعي ثقل جسمك بالتساوي.


وضع الجلوس


 يتطلب وضع الجلوس الطبيعي الصحيح من الاسترخاء أكثر مما يتطلبه وضع الوقوف.


 1- عند الجلوس إلي مكتب أو مائدة يجب إن يكون
الجسم منتصبا ومستندا إلي ظهر الكرسي. والذراعان مرتكزين على المكتب أو
المائدة. ويجب إن تثني الرجلين قليلا عند الركبتين حتى يرتاح الجسم دون
الانحناء إلى الإمام.


2- يجب أن يكون علو المكتب أو المائدة مناسبا فلا ترفع الكتفان إلى الأعلى ولا ينحني الجسم علي الساعد فوق المائدة.



3- للجلوس باسترخاء في المنزل يستحسن استعمال كرسي
ذي مقعد يميل قليلا إلي الخلف وان أردت الحصول علي الراحة التامة ضعي
وسادة عند أسفل ظهرك إذا كان المقعد منجدا ورفع الرجلين إلي مستوى الوركين
يمكن المرء من الاسترخاء ويسهل الدورة الدموية في الرجلين.
 


وضع السير


       ينطبق وضع السير علي الوضع الصحيح للوقوف.


1- عند السير صوبي أصابع قدميك إلى الأمام أو لتكن منحرفة قليلا إلى الخارج.


ارفعي القدم اليمنى وضعيها على الأرض مبتدئة بوضع الكعب,ثم القي ثقل جسمك إلى الأمام , وانتقلي إلى القدم الاخرى.


2- ليكن ثقل جسمك عند السير على الجانب الخارجي من القدم , ويجب ان تكون اثأر القدمين وراءك في صفين متوازين.


3- أرخي ذراعيك إلي الجانبين, وسيري بخفة ورشاقة , ودعي القدمين تقومان بعملهما, واحتفظي براسك وكتفيك ووركيك ثابتة.

6 comments:

emy said...

me2 3amla a :D...ana asfa begad eni ba2ali fatra mo7'tafeya...

el mawdou3 7elw awi...we fe3lan banat keteer me7tageeno...

ana 3an me7tagah awi...especially wad3 el gelos da :D

heya el moshkela en el wa7ed me7tag yerakez shewaia ma3a nafso...wana mafeesh tarkeez 7'ales :D

Me2 said...

all of us suffering the same problem & there's no programs in tv to teach us & tell us about our mistakes
no such programs for healthy life which is really a big shame

Me2 said...

welcome back :)

GoGa said...

فعلا الواحد صحيح ساعات يعمل حركات خاطئه
بس كلامك ده صحيح ومفيد جدا لأننا دايما بنمشي ونقعد غلط
كمان المشاكل التي تحدث نتيجه الانحناء ثم الوقوف ثانيا يؤدي الي الكثير من المشاكل وخاصه أثناء اداء الأعمال المنزليه اليوميه
لابد ان تهتم المرأه بنفسها وصحتها لكن للاسف لاوقت لدينا غالبا لعمل التمارين المفيده أو التفكير في حركاتنا

Me2 said...

عزيزتي goga
ميرسي ليكي على مجاملاتك .. أنا قريت كل الكومنتس اللي كتبتيها و إن شاء الله هاحاول أجيبلك شوية موضوعات تعجبك :)
و أهلا بيكي في مدونتنا
إن شاء الله هتكون كل النصايح سهلة و هنشجع بعض علشان نتعود في حياتنا على روتين للعناية و نحافظ على نفسنا سواء بنات أو متزوجات .. ويا ريت البنات تبتدي لأن التعود بيسهل الأمور و الروتين بيبقى عادة جميلة
تعرفي إن الست في لبنان مثلا أو فرنسا لما تحس إنها متضايقة تروح صالون تجميل و تعمل مانيكير و باديكير... الدلع ده بسيط و بيخلينا نحس بإحساس أجمل
ياللا ندلع نفسنا

GoGa said...

أنا معاكي و ياللا ندلع نفسنا شويه
بس هما في لبنان ولا فرنسا عندهم الاعمال المنزليه اليوميه ولا الطبيخ بتاعنا ده ؟
محدش بيعمل عمايلنا دي في الأكل